Warning: Undefined array key "image" in /home/bright/public_html/wp-content/plugins/qtranslate-xt-master/modules/wp-seo/wp-seo-front.php on line 173

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/bright/public_html/wp-content/plugins/qtranslate-xt-master/modules/wp-seo/wp-seo-front.php on line 173
BRIGHT - Latvju zīmes zīmolos – trends un spēks
BRIGHT
lven

Latvju zīmes zīmolos – trends un spēks

9. novembris 2015.

Mārketinga eksperti ir jau pamanījuši, ka digitālās vides vienīgais patiesais solījums pēdējos gados ir – viss ir mainīgs un viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Tas nozīmē, ka paliek arvien grūtāk izveidot tādu zīmola vizuālo un digitālo identitāti, kura jau pēc gada nešķistu novecojuši.

Līdz ar to nav nekāds pārsteigums, ka Latvijā zīmolu un produktu identitātes veidošanai gan digitālajā, gan reālajā vidē izmanto mūžīgas un sevi pierādījušas vērtības – senlatviešu rakstu zīmes. Ir sajūta, ka tā šobrīd ir tāda kulta lieta, nacionālās apziņas un savas identitātes apzināšanās visās mākslas izpausmēs. BRIGHT dizaina lietpratēji uzsver, ka visa vecā sapludināšana ar mūsdienu tehniku, iespējām, tendencēm, šobrīd ir ļoti moderna un pieprasīta lieta, jo balstās uz spēcīgiem argumentiem. Tā ir mūsu tautas vēsture, mūsu iespēja izrādīt savu piederību, nacionalitāti, viedokli, atšķirību no visiem pārējiem miljoniem pasaulē.

Kāpēc tieši tagad Latvju rakstu zīmes piedzīvo kārtējo otro elpu?

Katrs uzņēmējs visticamāk spēs uz šo jautājumu atbildēt vislabāk, taču, lūk, 3 iemesli pārdomām. Pirmkārt, uzņēmēji vairāk koncentrējas uz Latvijas tirgu, kurā Latvju raksti un zīmes jau iemantojušas pastāvīgu vērtību. Otrkārt, uzņēmēji tic, ka mūsu valsts spēka zīmes var uzrunāt arī ārzemju klientus, kuri meklē autentiskus un oriģinālus produktus. Treškārt, īpaša sajūta un spēcīga identitāte ir tieši tas, ko katrs uzņēmuma vai produkta īpašnieks vēlas izlolot savās biznesa gaitās. Mēs visvairāk piekrītam pēdējam apgalvojumam.

BRIGHT dizaineri ir pamanījuši, ka, radot grafisko dizainu, pavisam nejaušu, bet loģisku iemeslu dēļ visvairāk noteikti tiek izmantotas ģeometriski ērtākās formas – aplis, kvadrāts un trijstūris (attiecīgi saules zīme, dārziņš un Māras zīme) – visas pārējās zīmes pamatā tiek veidotas no šo nosauktu formu atsevišķām detaļām.

Zīmola solījums ir joprojām aktuāls

Slavenā Coca-Cola [1] pozicionē sevi vairāk kā dzīvesveidu nevis konkrētu produktu, liekot uzsvaru uz mirkļiem, kurus tuvi cilvēki pavada kopā un izbauda. Kamēr vēl nav uzdots jautājums, kāds sakars šim dzērienam ar latvju zīmēm, uzreiz jāsaka, ka minētā ražotāja mārketinga kompānija ir gājusi vēl dziļāk. Latviskojot, kā arī citās valodās lokalizējot un drukājot cilvēku vārdus uz dzērienu pudelēm, šis ražotājs ir aizkustinājis miljonus visā pasaulē. Digitālajos kanālos katru dienu redzamas jaunas bildes ar laimīgiem cilvēkiem un pudelēm, kur ir viņu pašu vārds vai mīļvārdiņš. Šis ir stāsts par to, ka zīmola solījums, dzīvesveids un patērētājs spēj dzīvot draudzīgi, ilgi un laimīgi, ja visu iesaistīto pušu vērtību skalas ir vienā līmenī. Līdzīgs stāsts ir ar latvju zīmēm. Tās gan ir krietni senākas par piesauktā dzēriena stāstu, bet tomēr – tik ilgi kamēr etnisko zīmju simboliskais stāsts saskanēs ar kaut viena zīmola ego, tās būs daļa no zīmola solījuma.

Grafiskā dizaina piemēri Latvijā

Pēdējā laika spilgtākie piemēri no BRIGHT apkopoti galerijā. Piemēram, Pārlielupes pirtnieki ir jauni uzņēmēji, kuri nolēma Latvijas un pasaules tirgum ražot pirts slotas. No vairāk nekā 5 dažādiem logo,Pārlielupes pirtnieku logo rotā elementi no Laimas slotiņas, proti pasaules koka simbola. Slaucīt projām slikto un ļaunas acs nodarīto, lūk, šāds ir minētā simbola spēks [2]. Interesanti, ka zīmols ar logo tik ļoti saskan, ka to novērtē un saprot gan Latvijā, gan Eiropā. Lūk, arī citi, pat ļoti slaveni darbi. Piemēram, Latvijas dziedātājas Lindas Leen īpašā apģērbu kolekcija [3] ar latviešu etnogrāfiskajiem ornamentiem. Būtu nepiedodami aizmirst „Kūsiņu” – šīs vasaras iespējams visvairāk apspriesto apakšveļas līniju ar lina audumā izšūtiem mūsu valsts vēsturiskajiem ornamentiem [4]. Vai arī ikviena Latvijas patriota sirdi aizkustinošais restaurētais Harley Davidson „vārdā” Vaira. Šo motociklu rotā ne tikai valsts bijušās prezidentes vārds, bet arī greznas latvju zīmes. Lielu popularitāti Latvijā jau ieguvuši mobilo tālruņu vinila „ādiņu” ražotāji Kin Leaves [5], kuri piedāvājumā ietilpst arī etniskās latvju zīmes.

Citi piemēri, kas norāda uz rakstu zīmju spēku un pat neticamo izplatību Latvijā ir redzami virknē mazo ražotāju, dizaineru un pat ķermeņa mākslinieku (hennas un tetovējumu meistaru) darbos. Instagram, ievadot mirkļbirku #latviansigns, ir vairāk nekā 450, bet #latvjuraksti 313 fotogrāfijas. Te var redzēt cilvēku mīļākās Latvju zīmes uz ķermeņa un dažādiem iegādātiem vai pašu radītiem priekšmetiem [6].

Laba dizaina un apmierināta klienta veiksmes recepte

Nevilcinoties BRIGHT var apgalvot, ka laba dizaina panaceja ir savstarpēja uzticēšanās un sadarbība. Kvalitatīvākais rezultāts jebkurā komunikācijā tiek sasniegts, ja abas puses māk klausīties un ieklausīties. Tāpat katrai pusei ir jāizvērtē sava kompetence gan risinājumu piedāvāšanā, gan lēmumu pieņemšanā. Ideālā variantā abām pusēm ir ticība produktam un tā mērķim. Tālāk seko uzticība vienam otram, ka viss darbs tiks paveikts maksimāli atbildīgi, pēc augstākajiem cilvēciskajiem un kvalitātes standartiem.

Etno stila nākotnes pareģojums

Mūsu valsts svētku un atceres pasākumos pilsētas, laukus un sabiedrības pulcēšanās vietas vienmēr rotās ne tikai karogs, bet arī latvju zīmes un citi svarīgi identitātes simboli. Taču to, vai uzņēmēji un ražotāji izvēlēsies etnisko identitāti iestrādāt zīmolā, noteiks pircēji. BRIGHT dizaineri atzīst, ka ļoti reti ir bijis uzstādījums, ka nepieciešamas tieši latvju zīmes. Dizaineris var tikai ieteikt to, kas noteiktā laika posmā ir „trendīgi”. Neskatoties uz to, šobrīd Latvijā ir spēcīga šīs modes kulminācija – latvju raksti tiek izmantoti pilnīgi visur – ādas izstrādājumos, apdrukās, tetovējumos, adījumos, bižutērijā u.c.

Patērētāji vēlas produktus, kuri stāsta stāstus, ir maģiski un iedvesmo, apgalvo dizaina pasaules spīdeklis, Šveices uzņēmējs Īvs Behars (Yves Behar). Iespējams Behara apgalvojums piešķir bezgalības zīmi latvju rakstu popularitātei. No otras puses kultūru sajaukšanās un jaunu produktu rašanās viennozīmīgi var atnest jaunas vēsmas nākotnes zīmolu identitātei. Ir svarīgi, lai zīmolu veidotāji ir gatavi jauniem izaicinājumiem tradicionālu un jaunu vērtību iekļaušanai grafiskajā identitātē un zīmola solījumā.

Foto: Smukcepures, raksta autors: BRIGHT

[1] http://www.coca-colacompany.com/brands/coca-cola/
[2] http://www.amulets.lv/aktualitates?b=1&lbu=18086
[3] http://www.lindaleen.com/?p=502#more-502
[4] http://skaties.lv/latvija/ieva-bondare-sieviskiga-fotosesija-poze-zimola-kusins-apaksvela/
[5] http://kinleaves.com/kinleaves-decorations/latvju-zimes
[6] https://www.instagram.com/p/9dE2pMRC6-/?taken-by=loretasaulite

Atpakaļ
Facebook Twitter LinkedIn

Mūsu klienti

Ko saka mūsu klienti



Pieteikties jaunumiem

Saņem Bright piedāvājumus, jaunumus un ielūgumus uz gaišiem pasākumiem!


Patīk mūsu darbi? Būsim priecīgi palīdzēt!
Sazinies ar mums