Laikā, kad pasauli pārņēmusi koronavīrusa izraisītā slimība Covid-19, kas skārusi daudzas uzņēmējdarbības nozares, tostarp arī tirdzniecību, e-komercija piedzīvo lielu pieprasījumu. Jo sevišķi tas vērojams pārtikas industrijā, kur pasūtījuma saņemšana reizēm jāgaida pat 2 nedēļas. Mēs, Bright, nolēmām apskatīt E-komercijas, interneta veikalu jeb e-veikalu priekšrocības un trūkumus. Iespējams šis bloga raksts palīdzēs pieņemt lēmumu par sava produkta vai pakalpojuma pārdošanu inerneta veikalā.
Pirms ķeramies klāt priekšrocību un trūkumu uzskaitīšanai, apskatīsim, ko tad īsti nozīmē E-komercija. Par E-komerciju, elektronisko komerciju vai interneta komerciju uzskata preču vai pakalpojumu pirkšanu un pārdošanu, izmantojot interneta starpniecību, kurā tiek izpildīta naudas pārsūtīšana, lai īstenotu šos darījumus.
Par E-komercijas aizsākumu tiek uzskatīts 1994. gada 11. augusts, kad ASV kāds vīrs ar interneta starpniecību pārdeva grupas Sting CD savam paziņam, izmantojot paša veidotu mazumtirdzniecības platformu. Šis ir pirmais zināmais piemērs, kad klients iegādājās produktu, izmantojot internetu jeb e-komercijju. (EU Regulation of E-Commerce: A Commentary – edited by Arno R. Lodder, Andrew D. Murray)
E-komercija ir sasniegusi milzīgu attīstību kopš tās aizsākumiem ar katru brīdi piedāvājot daudz lielākas preču un pakalpojumu pārdošanas iespējas. Tas ir jauns pārdošanas kanāls individuāliem komersantiem, maziem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem, pērkot un pārdodot dažādas preces, digitālos pakalpojumus, intelektuālo īpašumu, kā arī piedalīties tiešsaistes izsolēs, iegādāties biļetes, maksāt komunālos maksājumus un, protams, veikt norēķinus interneta bankās – šīs ir iespējas, kas pārsniedz pat tradicionālo jeb klātienes tirdzniecību (tradicionālos veikalus).
Ņemot vērā šo iespēju dažādību un lielos ieguvumus, kā arī straujo e-komercijas pieaugumu, ekspertu tendences rāda, ka turpmākās e-komercijas attīstības sasniegs 29 triljonus (Avots: UNCTAD https://unctad.org/en/Pages/Home.aspx) dolārus pārdošanas rādītājus 2020. gadā. Salīdzinājumam, 2019. gadā e-komercija sasniedza 25 triljonus ASV dolārus.
Minētie dati izklausās gana labi, lai pieņemtu lēmumu par labu sava interneta veikala izstrādei, taču starp milzīgajām priekšrocībām pamanās būt arī kāds būtisks trūkums. Tādēļ Bright piedāvā iepazīties ar būtiskākām e-komercijas priekšrocībām un trūkumiem.
Esam apkopojuši, mūsuprāt, svarīgākās priekšrocības un ieguvumus, ko sniedz e-komercija jeb interneta veikala esamība biznesam.
Katram pircējam pieredzē noteikti ir bijusi situācija, ka, meklējot kādu specifisku produktu tradicionālā veikalā, pārdevējs nespēj sniegt atbildes uz visiem nepieciešamajiem jautājumiem, ko vēlaties zināt. Kā zināms, klientu lēmuma pieņemšana par labu preces iegādei tiek balstīta gan uz vizuālo noformējumu, gan preces aprakstu, ko sniedz ražotājs. Interneta veikalos bieži vien var atrast daudz detalizētāku produkta aprakstu, fotogrāfijas, video vai 360° foto, produkta pieredzes stāstus, kā arī citu klientu novērtējumu. Minētā informācija daudz vieglāk ļauj pieņemt lēmumu par produkta iegādi.
Preces vai pakalpojuma iegādes process tiešsaistē notiek krietni ātrāk par klātienes veikala apmeklējumu. Tā vietā, lai stundām ilgi staigātu pa daudzajiem veikaliem, mēģinot atrast sev nepieciešamo preci, pavisam īsā mirklī to var atrast e-veikala preču katalogā vai meklētājā. Līdz potenciālās preces iegādei būs nepieciešami tikai daži soļi. Preces iegādi var veikt arī neatkarīgi no atrašanās vietas (piem., braucot sabiedriskajā transportā, esot pludmalē u.c.), jo mūsdienīgi e-veikali ir pielāgoti arī mobilajām ierīcēm. Būtiska ir arī preču piegāde līdz mājām, pircējam nebūs jāuztraucas kā nogādāt lielāka izmēra preces, ja tās nav iespējams ielikt automašīnā.ietaupījums
Tradicionālie veikali nespēj nodrošināt tik personalizētu iepirkšanās pieredzi, kā tas ir iespējams ar e-komercijas palīdzību. Tā, piemēram, interneta veikals, balstoties uz dažādu apmeklējuma datu iegūšanu (piemēram, sīkdatņu palīdzību), spēj noteikt informāciju par interneta veikala pircēju – dzimumu, vecumu, interesēm un citiem parametriem. Ar šiem iegūtajiem datiem e-veikals spēj saviem apmeklētājiem izcelt tos produktus, kas viņus interesē visvairāk. Arī klientu “vēlmju grozs” sniedz daudz informācijas par viņu interesēm attiecībā uz dažādu produktu iegādi.
Fiziskos tirdzniecības veikalos tā pārstāvjiem ir ļoti maza iespēja klientam, kurš apskata kādu konkrētu produktu, par to atgādināt atkal. Izejot no veikala, potenciālais pircējs visticamāk ir pazaudēts. Taču e-komercija piedāvā retārgetingu jeb remārketingu. Retārgetings ir reklamēšanas tehnoloģija, kas interneta veikala apmeklētājam atkārtoti demonstrē produktu, ko tas jau reiz apskatījis. Šī tehnoloģiskā iespēja ļauj potenciālajam pircējam atgādināt par produktu, kas izraisījusi viņa interesi.
Kamēr tradicionālie veikali ir piesaistīti kādai konkrētai ģeogrāfiskai atrašanās vietai, e-komercijai ģeogrāfisko robežu nav. Ar interneta veikalu ir iespējams sasniegt jebkuru klientu pasaulē, ja vien iespējams nodrošināt preces piegādi. Ar e-komercijas iespējām var sasniegt jebkurus pasaules tirgus, nepaļaujoties tikai uz vienu vietējo auditoriju, kā tas ir tradicionālajiem veikaliem. Mūsdienu ļogistikas un maksājumu sistēmas nodrošina drošu un iespējamu pasaules “tirgus iekarošanu” arī e-veikala īpašniekam no Latvijas. Būtisks faktors ir arī fizisko veikalu darba laika ierobežojums, kas parasti ir no 10 līdz 12 stundām dienā, turpretim interneta veikali savu darbību var nodrošināt nepārtraukti 24/7. Šis ir arī viens no būtiskākajiem ieguvumiem e-komercijā, jo interneta veikali iegūst to pircēju daļu, kam nav laiks doties uz veikaliem dienas vidū un labprāt to dara vakaros vai pa nakti.
Uzturēšanas izmaksas, kas nepieciešamas fiziska veikala nodrošināšanai mūsdienās ir visai augstas. Veikala īpašniekam ir jārēķinās ar augstu īres maksu, ikmēneša komunālajiem maksājumiem, apdrošināšanu, ēkas apsaimniekošanas izdevumiem, kā arī darbinieku algām. Tāpat standarta izmaksas papildina regulāri remonta darbi, reklāmas un mārketinga izdevumi. Savukārt interneta veikala īpašniekiem šādi maksājumi nav nepieciešami. Arī darbinieku daudzums e-komercijas uzturēšanā ir krietni mazāks nekā tas nepieciešams fiziskos veikalos. Bieži vien mazāku interneta veikalu īpašnieki ir arī vienīgie uzņēmuma darbinieki, kas visu spēj administrēt saviem spēkiem.
Lielo interneta veikalu priekšrocība ir milzīgais preču klāsts, ko tie spēj piedāvāt atšķirībā no fiziskajām tirdzniecības vietām, kā arī neizejot no mājas pircējs var vienlaicīgi pasūtīt elektro preces, apģērbu, pārtiku, pat bezrecepšu medikamentus, nebraucot uz veikalu un nestāvot rindās.
Fizisko veikalu reklamēšanai lielākoties tiek izmantoti tradicionālie reklāmēšanas veidi, kas ir reklāma masu komunikācijas līdzekļos – radio, TV, pasts vai telemārketings, kā arī vides reklāma un netradicionāli reklāmu veidi. Tradicionālās reklāmas savu efektivitāti sasniedza laikā, kad nebija pieejamas digitālās tehnoloģijas, kā tas ir šobrīd. Tradicionālā reklāma nespēj piedāvāt tik interaktīvu iesaisti kā mūsdienu digitālie kanāli, jo tā izmaksu ziņā ir dārgāka un nesasniedz vēlamās konversijas. Turpretim e-komercijā tiek izmantotas daudz progresīvākas un atšķirīgākas mārketinga tehnoloģijas, ko piedāvā digitālais mārketings. Tas var būt satura mārketings, SEO (Searh Engine Optimization), affiliate mārketings, e-pasta mārketings jeb newsletteri, maksa par klikšķi, sociālo mediju mārketings. Visas šīs minētās digitālā mārketinga aktivitātes var sasniegt plašāku auditorijas iesaisti. Taču te ir svarīgi piesaistīt profesionālu radošo un tehnisko komandu, kas spēj nodrošināt efektīgu rezultātu.
Lielākā daļa interneta veikalu, kas darbojās uz speciāli radītām platformām kā, piemēram, Magento, WooCommerce u.c. strādā automatizēti, kas samazina kļūdu iespējamību. Piemēram, rēķinu apstrādē (nepareizi izdota nauda) vai citiem faktoriem, kas var rasties konsultējoties ar pārdevēju fiziskā veikalā. Taču, lai potenciālais interneta veikala apmeklētājs netiktu atstāts bezpalīdzīgs – lielisks risinājums ir tiešsaistes asistens (live chat), ko pēdējā laikā ievieš arī daudzi mājaslapu īpašnieki.
Meklējot kādu konkrētu preci internetā gandrīz vienmēr būs iespēja atrast kādu speciālo piedāvājumu vai izpārdošanas akciju, kas turpretim fiziskajos veikalos pat ne vienmēr ir. Iespējams dažiem apbraukāt pilsētas veikalus, meklējot zemāko cenu, ir savs piedzīvojums, taču tiem, kas novērtē savu laiku un vēlas to izmantot citādāk – salīdzināt preces cenu internetā būs ātrāk. Vēl dažkārt papildus iespēja ir interneta veikalu cenu salīdzināšanas portāli, piemēram, www.salidzini.lv.
Bright ir apkopojis pamanāmākos un veiksmīgākos Latvijas interneta veikalus:
Par pamatu izvērtējumam izvēlējāmies šādus kritērijus:
Saimniecības preces, Sadzīves tehnika:
www.ksenukai.lv
www.220.lv
www.elkor.lv
Elektronika:
www.1a.lv
www.rdveikals.lv
www.tet.lv/veikals/
Mēbeles, interjers:
www.ikea.lv
www.mebeles1.lv
www.berrymebeles.lv
Bērnu preces:
www.minikid.lv
www.babystore.lv
www.woolyorganic.com
Skaistumkopšana:
www.e-menessaptieka.lv/skaistumam
www.biotude.lv
www.douglas.lv
Lai arī e-komercija piedāvā virkni priekšrocību salīdzinājumā ar tradicionālajām tirdzniecības vietām, tomēr pastāv arī dažādi trūkumi, piemēram, nav iespējams klātienē apskatīt produktu, preces kvalitāte nav tāda, kā bijāt gaidījis, kā arī preces piegādes laiks bieži aizņem līdz pat mēnesim un vairāk. Zemāk esam apkopojuši lielākos e-komercijas trūkumus jeb mīnusus.
Šis, mūsuprāt, ir viens no būtiskākajiem trūkumiem e-komercijas biznesā. Neskatoties uz to, ka gandrīz visi interneta veikali nodrošina detalizētu preču aprakstu, kā arī augstas kvalitātes fotogrāfijas, tomēr realitātē, saņemot preci, dažkārt nākas vilties. Iemesls tam ir attālinātā saikne, jo klientam iepriekš nav bijusi iespēja sajust un redzēt preci klātienē. Šeit svarīga loma būs zīmola atpazīstamībai, klientu atsauksmēm u.c. faktoriem.
Operatīva preču piegāde ir svarīgs faktors interneta veikalu veiksmīgā darbībā. Lai iegūtu uzticamību un palielinātu klientu loku, preču loģistikas servisam ir jābūt ātram un drošam, kas nozīmē, ka ir jāsadarbojās ar uzticamiem preču piegādātājiem. Tāpat svarīgi, ka interneta veikals nodrošina preču atgriešanu, ja klientam prece būs bojāta.
Lai arī e-komercijā nav ierobežojumi preču un pakalpojumu dažādībā, tomēr ir lietas, ko cilvēki izvairās iegādāties, piemēram, apavus, nezinot vai tie tiešām derēs. Progresīvākie interneta veikali izmanto dažādus konfiguratorus vai papildinātās realitātes tehnoloģiju, kas kalpo par palīgu preču uzmērīšanā, piemēram, Smart Vision biļļu pielaikošana online – https://smartvision.lv/virtual-try-on-lv.
Ikvienam no mums, kas vismaz reizi ir iegādājies preci vai pakalpojumu internetā ir nācies saskarties ar situāciju, kad sarežģītas reģistrācijas dēļ nav pabeigts iesāktais pirkums. Par iemeslu tam ir bijusi pārāk sarežģītā reģistrācija. Tādēļ šo noteikti der paturēt prātā visiem interneta veikalu īpašniekiem, ka lapas lietojamība (UX/UI) ir būtisks faktors, lai pircējs gūtu patīkamu pieredzi. Arī slēpti un iepriekš nezināmi papildus maksājumi (piemēram, maksa par pirkuma apstrādi) var atturēt topošo klientu no pirkuma veikšanas.
Interneta veikala uzturēšanā svarīgs faktors ir tā ātrdarbība un veiktspēja. Lēnas lapas ielāde var nelabvēlīgi ietekmēt pircēja izvēli, tādēļ ne tikai serverim jābūt labi sakonfigurētam, bet arī platformai ir jābūt profesionāli uzprogrammētai. Pircējiem svarīga ir arī maksājuma sistēmas drošība, un tas, ka viņu maksājuma karšu dati tiks droši apstrādāti un nepastāvēs iespēja tos izmantot ļaunprātīgi.
Iespējams mūsu apskatītie e-komercijas priekšrocības un trūkumi palīdzēs pieņemt pozītīvu lēmumu par sava interneta veikala (e-veikala) izstrādi.
Bright interneta veikalu izstrādes risinājumos izmanto pasaulē populārākās platformas: WooCommerce, Magento 2, OpenCart, kā arī individuāli veidotus risinājumus.