BRIGHT
lven

Efektīva UX dizaina pamatprincipi

15. maijs 2019.

UX (User Experience) jeb lietotāja pieredze un UI (User Interface) jeb saskarne ir divi termini, kas jāizprot, izstrādājot mājaslapas dizainu. Ir jāapsver, kā Jūsu izvēlētās krāsas, teksta stils un veids, attēli un funkcionalitāte ietekmēs mājaslapas kopējo dizainu un lietotāja pieredzi.

Pastāv vairāki faktori, kas ietekmē to, kā mājaslapa tiek uztverta. Mājaslapa ar labi izstrādātu UX un UI liekas uzticamāka un autentiskāka, kas pamudina apmeklētājus atsaukties uz Jūsu uzņēmuma aicinājumu – iegādāties Jūsu produktu, abonēt Jūsu e-pastus utt.

Svarīgākais ir tas, ka nevis mājaslapas vizuālais dizains, bet gan lietotāja pieredze ir galvenais, kas noteiks, vai mājaslapa būs izdevusies un nesīs vēlamos rezultātus. Galu galā, mājaslapas funkcionalitāte eksistē, lai apmeklētāji to izmantotu. Šis raksts sniegs padomus, kā neaizmirst pa UX un UI faktoriem, mājaslapas izstrādes procesā.

 

Vienkāršojiet sarežģīto

Mājaslapas UX

Apmeklējot Jūsu mājaslapu, lietotājam ir nodoms sasniegt konkrētu mērķi. Šim procesam jābūt pēc iespējas vieglākam, prasot minimālu daudzumu laika, piepūles un klikšķu. Mājaslapas UX nevajadzētu likt apmeklētājam par kaut ko pārāk ilgi lauzīt galvu – visiem procesiem jābūt vienkāršiem, dabiskiem, gandrīz vai automātiskiem. Toties, ja tie ir sarežģīti, mājaslapas apmeklētājs var apjukt, kļūt aizkaitināts vai garlaikots un pamest Jūsu mājaslapu.

Vienkāršojot UX dizainu, ieteicams pievērst uzmanību tādiem elementiem kā:

 

Krāsas

Mājaslapas krāsas rada noteiktu noskaņu, vēstījumu un emocionālo reakciju. Ja Jūs atradīsiet krāsu paleti, kas atbilst Jūsu zīmolam, Jūs spēsiet ietekmēt to, kā klienti attieksies pret šo zīmolu. Ieteicams nepārsātināt mājaslapu ar daudz krāsām, bet gan koncentrēties uz dažām krāsām un izmantot toņus, kas viens otru papildina.

 

Rakstzīmju stils

Rakstzīmju stils – mājaslapā izmantotais fonts un burtu lielums – var palīdzēt piesaistīt uzmanību un radīt noteiktu vizuālu interpretāciju. Rakstzīmēm jābūt viegli salasāmām, neradot slodzi acīm. Kā arī ieteicams izmantot pēc iespējas mazāku skaitu dažādu fontu vienā mājaslapā.

 

Vizuālie materiāli

Šie materiāli veido komunikācijas galveno vizuālo aspektu un tie ir svarīga dizaina sastāvdaļa. Šajā kategorijā ietilpst fotogrāfijas, ilustrācijas, dažādas grafikas un video. Visbiežāk tieši vizuālie materiāli rada pirmo iespaidu, tāpēc tiem jābūt atbilstošiem zīmolam, uzmanību saistošiem un augstas kvalitātes.

Veiksmīgam UI jābūt vienkāršam, bet savstarpēji harmoniskam. Tāpēc arī tiek ieteikts nepārspīlēt ar daudziem dažādiem fontiem un krāsām – pārsātināta mājaslapa ir dezorientējoša un tai trūkst skaidras vīzijas un autentiskuma.

 

Tukšuma vērtība

Reizēm var manīt, ka kādas mājaslapas izstrādātājs nav juties droši par lieliem, tukšiem laukumiem mājaslapas dizainā. Tomēr šis tukšums ir vērtīgs, jo tas ne tikai mazina apmeklētāju kognitīvo slodzi, bet arī padara mājaslapas saturu redzamāku. Aplūkojot jaunu mājaslapu, cilvēks automātiski mēģina to segmentēt atsevišķās, viegli analizējamās sadaļās.

Tāpēc mājaslapas saturu nevajadzētu izvietot pārāk komplicētos veidos. Piemēram, tā vietā lai atdalītu divus segmentus vienu no otra ar līniju, efektīvāk būtu starp tiem atstāt tukšu vietu. Pat, ja atdalīšanai tiek izmantoti atšķirīgi satura elementi (piemēram, teksts atdalīts ar video), tukšums starp tiem padarīs saturu vieglāk uztveramu un nenovērsīs uzmanību no vienas sadaļas uz citu.

Šāda hierarhiska satura strukturēšana ievērojami uzlabo mājaslapas UI, mazinot tās satura uztveršanas sarežģītību.

 

Vienkārša navigācija

mājaslapas navigācija

Veiksmīgam UI dizainam jābūt tādam, kurā apmeklētājs nesaskaras ar navigācijas grūtībām. Apmeklētājam jāspēj mijiedarboties ar lapas elementiem un atrast informāciju, kas tiek meklēta.

Web izstrādātājam jānodrošina navigācijas konsistence un vienkāršība. Mājaslapas apmeklētājam jāzina, tieši kur kas atrodas – kur būs galvenā izvēlne, kur meklējama kontaktforma utt.

Acu sekošanas pētījumi atklāj, ka vairums cilvēku informāciju analizē no kreisās uz labo pusi un no augšas uz leju. Tieši tā ari vajadzētu izvietot mājaslapas sadaļas, vadoties pēc to nozīmīguma un popularitātes.

Piemēram, vairums mājaslapu apmeklētāju ir pieraduši pie fakta, ka pirmā saite galvenajā navigācijas joslā (vai alternatīvi – lapas logo tās kreisajā augšējā stūri) ved uz sākumlapu – būtu negaidīti, ja Jūsu mājaslapā šī sadaļa novirzītu lietotāju uz iekšlapu ar uzņēmuma kontaktinformāciju. Reizēm oriģinalitāte ir pozitīva lieta, bet reizēm ir labāk pieturēties pie tā, kas ir ierasts un pārbaudīts.

Nepārbaudiet apmeklētāja pacietību

Efektīvs UX neprasa no apmeklētāja daudz. Tas attiecas ne tikai uz mājaslapas saturu un navigāciju, bet arī uz to, kas tiek prasīts no mājaslapas apmeklētāja – vai viņam jāpiereģistrējas, lai izmantotu kādu lapas funkciju? Vai apmeklētājam jānorāda sava e-pasta adrese, lai apskatītu lapas saturu?

Kas tāds var nopietni nogurdināt potenciālu klientu. Labs UX nodrošina, ka lapas apmeklētājs spēj brīvi un mierīgi izpētīt lapu un tās sniegtās iespējas bez pārlieku daudzām prasībām un saistībām. Nevienam nepatīk tērēt laiku, aizpildot garas pieteikuma un reģistrācijas formas, ja lēmums par to, vai tās vispār būs nepieciešamas, vēl nav pieņemts.

Labs piemērs šim UX principam ir e-komercijas mājaslapas, kuras ļauj veikt pirkumus vai nu ar vai bez reģistrācijas. Reģistrāciju nevajadzētu uzspiest, bet vien piedāvāt kā opciju, ilustrējot tās vērtību un priekšrocības.

 

Secinājumi

Svarīgākais, ko paturēt prātā no šī raksta ir tas, cik svarīga, efektīva UX dizaina veidošanā, ir vienkāršība. Jūsu mājaslapas UI jābūt ērti saprotamam un lietojamam.
To iespējams panākt ar vienkāršu, bet uzņēmuma imidžam atbilstošu dizainu un saturu. Interesanta krāsu palete, attēli un video ir noderīgi vizuālie elementi, bet tie jālieto gaumīgi un ar mēru. Apmeklētājiem jānodrošina vienkārša navigācija un piekļuve mājaslapas saturam. Labi pārdomāts dizains rada priekšstatu, ka uzņēmumam rūp klients un viņa kā lietotāja pieredze – kas vairos uzticību un pozitīvas asociācijas ar Jūsu zīmolu.

Atpakaļ
Facebook Twitter LinkedIn


Pieteikties jaunumiem

Saņem Bright piedāvājumus, jaunumus un ielūgumus uz gaišiem pasākumiem!


Patīk mūsu darbi? Būsim priecīgi palīdzēt!
Sazinies ar mums