Katras organizācijas ārējā tēla, kā arī mārketinga komunikācijas neatņemama sastāvdaļa ir mājaslapa. Tā kā pati aktuālākā apspriestā tēma plašsaziņas līdzekļos šobrīd ir oktobrī gaidāmās 13. Saeimas vēlēšanas, mēs iepazināmies ar TOP 11 populārākajām partijām*, kuras pēc SKDS datiem sasniegušas 1% barjeru, un nolēmām nedaudz preparēt to mājaslapas. Mūsu mērķis – noskaidrot, kura no partijām visveiksmīgāk ir izpildījusi šo, mūsuprāt, ļoti svarīgo pirmsvēlēšanu cikla digitālo prezentāciju.
Lapas vērtēsim kā parasti lietotāji ar labām interneta pasaules priekšzināšanām, turklāt ar noslieci ne tikai uz informācijas iegūšanu, bet arī estētisku dizainu. Tā kā neviens parasts lietotājs nekad neizpēta visu lapu, arī mēs pamatā balstīsimies uz pirmo radīto iespaidu jeb sākumlapas izskatu. Bright uzstāda uzdevumu katrā politiskās partijas lapā sameklēt kandidātu sarakstu Rīgas reģionā, kā arī pamatinformāciju par partiju. Uzsvaru liekam uz to, cik aktuāla (t.i., atjaunota informācija) ir lapa, cik mūsdienīgs tās dizains, cik ērti tā ir lietojama.
Aptuveni jau nojaušot iespējamo iznākumu, lapas testējam tikai uz datora, nevis mobilajām ierīcēm.
Bright vērtējums ir sadalīts trīs kategorijās:
Apskatā izvēlētās partijas ir alfabēta secībā. Šīs pašiniciatīvas ietvaros Bright ievēroja profesionālu objektivitāti. Mūsu politiskā nostāja un personīgās simpātijas netiek paustas.
P.S. Svarīgi piebilst, ka nevienu no šīm mājaslapām Bright nav ne izstrādājis, ne sniedzis konsultācijas vai kā citādi palīdzējis to izstrādē.
1. Attīstībai/Par!
Ļoti patīkams un mūsdienīgs ir pats pirmais iespaids par šīs partijas mājaslapu – tīrs noformējums ar izceltām galvenajām lietām, neuzbāzīga sadaļu izvēlne. Nav šaubu, ka lapa izstrādāta nesen, un, izpētot to sīkāk, redzams, ka tas darīts ne tikai ķeksīša pēc, bet pārdomāti, kvalitatīvi un gaumīgi.
Vēlēšanu apgabalu līderi ir pieejami uzreiz ļoti gaumīgā, oriģinālā veidā ar Latvijas karti, kur ir iespēja izvēlēties interesējošo reģionu. Katram kandidātam ir izveidots savs profils, kas ir noformēts atbilstoši kopējam lapas konceptam.
Tāpat lapā ir integrēts Google kalendāra risinājums, kas ir vispārskatāmākais un ērtākais no lietošanas viedokļa, salīdzinot ar citu partiju lapās esošajiem risinājumiem.
Interesants un ērts risinājums ir sadaļu izvēlnei, kas atkārtojas arī lapas apakšā – tas paātrina navigāciju starp dažādām iekšlapām. Turpat pamanījām arī citās lapās neredzēto sīkdatņu politikas atrunu, kurai jau būtu jābūt pilnīgi visās lapās, kurās ir iespējams ievadīt savus personas datus.
Lapa ir tiešām pārdomāta, ērti lietojama dažādas advancētības lietotājiem, nepārbāzta ar lieku informāciju – labs paraugs citām partijām.
2. KPV LV
Vienai no pēdējā laika skaļākajām partijām – KPV LV – ir arī tikpat skaļš mājaslapas noformējums – balts, melns, sarkans. Diemžēl sarkanā krāsa, kas varētu būt mēģinājums atdarināt Latvijas karmīnsarkano, šoreiz gan kopā ar melno, tumši pelēko un citiem pelēkajiem toņiem rada ļoti drūmu iespaidu. Kaimiņa kunga video tumsā to vēl vairāk pastiprina.
Pozitīvi, ka lapas augšpusē ir izmantots laukums labajā pusē, lai tajā novietotu savu saukli.
Lapas izkārtojums kopā ir visai mūsdienīgs. Šādā dizainā svarīgi ir izvēlēties glītus bloku efektus, kas lietotājam ļautu noorientēties navigācijā pa lapu – KPV LV lapā diemžēl šādi efekti nav pilnīgi nevienam elementam.
Neredzēta lieta citu partiju lapās ir iespēja iegādāties auto uzlīmes un kreklus ar partijas simboliku. Šis, protams, ir visai asprātīgs veids, kā piesaistīt ziedotājus, tomēr mēs tā vietā labprātāk redzētu partijas kandidātu sarakstu vēlēšanām, kuru tā arī neatradām.
Lapā integrētais Google kalendārs nav pielāgots kopējam dizainam, bet toties tas ir aizpildīts ar notikumiem, radot sajūtu par biežu partijas tikšanos ar tās vēlētājiem.
Lapa ir mūsdienīga un pietiekami ērti lietojama, pietrūkst vienīgi sasaistes ar mums aktuālo kandidātu sarakstu un atsevišķas detaļas noformējumā.
3. Jaunā konservatīvā partija
Pirmais iespaids, atverot šo lapu, atbilst partijas nosaukumam, jo gana konservatīvi noformēta lapas augšdaļa – ir logo, kam blakus ir vienīgi partijas vēlēšanu saraksta numurs, kas gan ir pozitīva lieta. Labās puses brīvā vieta atļautu izvietot vēl kādu uzrunājošu saukli vai partijas moto.
Bright plāns nav vērtēt pašu lapas saturu, bet vietām gari virsraksti uzkrītoši iejaucas dizainā, pārlieku daudz aizsedzot zem tiem esošās bildes. Zemāk esošie drūmie fotogrāfiju toņi kopā ar diviem dzelzceļa sliežu motīviem nekādas patīkamās asociācijas neraisa. Mulsinoši, ka Bordāna kungs un Strīķes kundze redzami visās trīs pirmajās aktualitāšu fotogrāfijās, kas attēlā virsrakstā it kā skaidri norāda uz kandidātu sadalījumu pa reģioniem.
Pozitīvi, ka uzreiz aiz šīm aktualitātēm atrodam meklētos kandidātu sarakstus, tomēr visiem balsošanas reģioniem izmantots viens un tas pats Brīvības pieminekļa skats Rīgā. Kandidātu saraksts diemžēl ir bez fotogrāfijām, kas varētu liegt atpazīt vairākus no sarakstā esošajiem kandidātiem.
Kalendārs ir nepārskatāms ar gariem pasākumu tematu izklāstiem, kurus pareizāk būtu atstāt katra pasākuma atvērtai iekšlapai. Savukārt pie ziņām daļa no datuma ir latviski, daļa angliski – tas noteikti nav uzskatāms par labas prakses piemēru.
Šajā lapā Twitter ir atvēlēta svarīga vieta, visticamāk pat pārāk svarīga, jo daudzās ziņas pašu lapu izstiepj garu, blakus atstājot tukšu centrālo daļu, turklāt nav nekādas iespējas ātri atgriezties uz lapas augšpusi.
4. Jaunā Vienotība
Jāteic, ka Jaunajai Vienotībai šajā testā nedaudz paveicās, proti, nedēļu atpakaļ, kad uzsākām lapu testus, Vienotības jaunais logo un krāsas bija atrodamas tikai meklējot tās “vecās Vienotības” mājaslapā. Patiesībā arī vēl šodien Google meklētājā ierakstot “jaunā vienotība”, nekas neliecina par jaunas lapas esamību – mums piedāvā tikai vienotiba.lv (varam atzīties, ka šīs lapas testa rezultāts bija vidējais vērtējums – 3.0).
Tomēr partija ir pacentusies, un mēs nekādi nevaram nevērtēt to, kas tagad atrodams saitē http://jaunavienotiba.lv. Pirmais iespaids ir ļoti labs – jauns logo, modernas krāsas, interesants izvietojums, kvalitatīvas fotogrāfijas un viss noformējums. Uzreiz ir pamanāms partijas saraksta numurs vēlēšanās, piecas prioritātes, skaļš partijas mērķis un nedaudz zemāk pamatinformācija par partiju. Turpat arī uzreiz vēlēšanu sarakstu līderi un saite uz pilniem kandidātu sarakstiem. Visa meklētā informācija ir vienuviet.
Pilnajos sarakstos ir pietiekami kvalitatīvas fotogrāfijas. Lapā pietrūkst divas lietas – iespēja ātri, neizmantojot pārlūka “back” pogu vai logo, tikt uz iepriekšējo skatu, kā arī papildus navigācija vai filtrs, kas ļautu apskatīt, piemēram, Latgales saraksta kandidātus, neskrollējot pāri visiem citiem sarakstiem.
Patīkami, ka sadaļa Programma sadalīta pa kategorijām, vienīgais pietrūkst ērtāka navigācija starp programmas punktiem, lai visu laiku nav jāizmanto “back” poga, lai lasītu citus punktus. Pie šī paša jāpiemin, ka tādu “svaigumu” lapai piedod ne vien jaunais un visur dizainā korekti ieturētais stils, bet arī fakts, ka lapā nav nekā lieka – lietotājs tiek “pabarots” ar visu būtisko informāciju koncentrētā un baudāmā veidā.
Lapā kalendāra sadaļa aizved uz partijas Facebook kontu, taču arī šī lapa ir tik glīti noformēta, ka ir prieks par nokļūšanu šeit.
Ir grūti šai lapai izcelt būtiskus trūkumus, tā patiešām ir lieliska un visiem lietotājiem ērti izmantojama lapa.
5. Latvijas Krievu savienība
Lai arī ar interesi meklējām pareizo saiti uz šo lapu, pirmais iespaids – logo, kurš krāsu vai formu dēļ mums asociējas ar KHL logo, ķieģeļu mūra novietojums fonā un savdabīgais pirmās ziņas noformējums dzēš cerības ieraudzīt mūsdienīgu mājaslapu.
Nav skaidrs, kāpēc galvenās ziņas virsraksts atrodas zem bildes, bet ievadteksts blakus tai – ierastā prakse prasītu šīs abas lietas likt kopā – bilde sānā vai zem tās, bet ne atsevišķi. Šī teksta melnais ietvars ļoti kontrastē ar gaišo fonu, tādējādi radot ļoti smagnēju efektu.
Lapas kopējais izkārtojums ir vienkārši saprotams un lietojams, ir diezgan ērts ziņu dalījums pa kategorijām, diemžēl lielākajai daļai bilžu ir visai zema kvalitāte. Ziņām gan nav pievienoti datumi, līdz ar to nav iespējas spriest par to aktualitāti, taču kas interesanti – tās ir ļoti daudz komentētas, tātad arī lasītas.
Diemžēl pašu svarīgāko – kandidātu sarakstu – tā arī neatradām, ir tikai informācija par partijas biedriem kā tādiem, kas šajā gadījumā mums īsti neko nedod.
Šī lapa ir morāli novecojusi, kurai, spriežot pēc komentāru daudzuma pie ziņām, ir paprāvs lasītāju pulks – tas norāda, ka ir vērts lapā ieguldīt līdzekļus un padarīt to mūsdienīgāku, lai estētiski baudāmākā veidā sasniegtu savu elektorātu.
6. Latvijas Reģionu apvienība
Partija, kas apvieno reģionus – Latvijas Reģionu Apvienība – digitālajā vidē pirmo iespaidu rada mūsdienu tendencēm atbilstošu. Tai saprātīgi izkārtota lapas galvene, ir tīrs, neuzbāzīgs, pieklājīgs stils. Patīkami, ka PIEVIENOJIES un IESAISTIES pogas ir izceltas vairāk nekā ZIEDOT – tas nozīmē, ka partija vēlas arī mūsu viedokli, ne tikai maka saturu un balsi vēlēšanās. Jāatzīmē, ka pirmajā lapā nav pamanāms partijas saraksta numurs vēlēšanās.
Traucējoša lieta – lielais un miglainais baneris, kurā parādītas partiju veidojošās reģionu partijas.
Pavisam vienkārši atrodam kandidātu sarakstu, jo vēlēšanu bloks ir izvēlēts kā pirmais no visām izvēlnes sadaļām.
Ziņas ir pietiekami aktuālas, mēs gan ieteiktu izmantot lielākas fotogrāfijas, turklāt vienādā izmērā, lai tās nebūtu tikai ķeksīša pēc. Mulsinošs ir notikumu bloks, kas ir pilnīgi tukšs. Uzskatām, ka gan tam, gan Facebook lentai šajā lapā nevajadzētu atrasties.
Visā lapā ir labi izvēlēti efekti, ļoti ērts, pie ekrāna augšdaļas pielīpošs menu – tās ir tikai detaļas, bet tās ļoti palīdz navigācijas procesā pa lapu. Vienkārša, neuzbāzīga un patīkama lapa, kurā ērti varam noorientēties nelielā izvēļņu skaita un atvieglotās navigācijas dēļ.
7. Nacionālā apvienība
Ja iepriekš minējām, ka partijas nepietiekami izmanto sev atvēlēto vietu mājaslapas galvenes noformējumā, Nacionālā apvienība to ir izdarījusi par 200% – ir gan 6 cilvēku foto, kuri virs Lielvārdes joslas fragmenta no vienas puses, un vismaz 100 vārdu mākoņa no otras, grūžas virsū partijas logo. Ja šķiet, ka ar to būtu pietiekami, tad mums tiek vēl piedāvāts iepazīties ar partijas saukli un uzreiz pēc tam nokļūt partijas sociālajos kontos, kā arī izmantot meklētāju.
Pēc tam seko daudzi smalki virsraksti, sīki fonti, kas īsti nesaskan ar smagnējo augšdaļu, tāpat arī mazas, ļoti nekvalitatīvas aktualitāšu bildes. Lielās ziņas slaideris acīmredzot pielāgojas saturiski garākās ziņas izmēram – līdz ar to ne pārāk labi izskatās īsākas ziņas, zem kurās veidojas milzīga balta atstarpe.
Lapas labo pusi pārsvarā aizņem bloks Svarīgi izlasīt. To noteikti varētu saīsināt līdz tiešām pašām svarīgākajām ziņām, jo lietotājiem ir grūti izvērtēt, kas no tā visa patiešām ir svarīgi. Arī Twitter joslu vajadzētu saīsināt, jo tā rada lielu tukšumu lapas centrālajā zonā. Mulsinoša ir bloka Paveiktais ikona, kas parādās gan lapas kreisajā joslā, gan lapas apakšā pa vidu.
Kandidātu sarakstu atradām, prieks, ka ir bildes, bet noteikti izvietojums varētu būt veiksmīgāks kā parasta tabula ar ļoti sīku vārdu, uzvārdu un krietni lielāku bildi, numuru sarakstā.
Lapa ir salīdzinoši mūsdienīga, ir izmantoti oriģināli fonti, datumu noformējumi, tāpat ir ievērotas partijas nosaukumam atbilstošās nacionālās krāsas, tomēr nepamet sajūta, ka nelielā ietvarā ir saspiests ļoti daudz kas svarīgs un nesvarīgs un tā filtrēšana atstāta lietotāja ziņā. Ar lielākiem foto, ziņu virsrakstiem, īsākiem sarakstiem un lielākām atstarpēm starp dažādiem elementiem, šī lapa varētu pārtapt par glītu projektu.
8. No sirds Latvijai
Pirmais iespaids, atverot šo lapu – ļoti askētiski, ieturēti, korporatīvi. No akcentiem visvairāk pamanāms ir dālijas vai asteres atgādinošais logo un jaunumu slaidera vizuāļu kvalitāte, kas visbiežāk nav profesionāli nostrādāta. Tajā ziņām ir norauti gan virsraksti, gan mazie teksti, vai pat abi. Interesanti, ka tās pašas lielās ziņas tiek dublētas turpat uzreiz zem šī slaidera – nav saprotams, vai tas darīts satura trūkuma dēļ, vai tāpēc, ka lielais slaideris ir manuāli pārslēdzams bez indikatora par to, cik ziņas tas satur.
Sadaļu izvēlne ir izstrādāta neveiksmīgi, jo, piemēram, partijas iznirstošās papildsadaļas ir tik garas, ka jāskrollē kopā ar visu lapu, lai tiktu līdz zemāk esošajām izvēlnēm.
Blakus ziņu blokam vēlreiz, ja nu esam palaiduši garām lapas augšdaļā, atrodam tās pašas sociālo kontu ikonas, kā arī lielu European Cristian Political Movement logo, kas lapā ievietots nepareizās krāsās un ļoti izlec uz pārējā mierīgā fona. Virs tām pamanījām vēl salīdzinoši lielu saiti ar nosaukumu Forums. Šī saite mūs aizved uz kādu citu vietni, kurā ir paziņojums – “šajā forumā nekā nav”. Bright iesaka nopietni izvērtēt ievietoto saturu mājaslapā.
Lapas apakšā ir milzīga karte, kura nav pielāgota partijas krāsām, taču, kurā ērti atrodama partijas biroja atrašanās vieta, jautājums tikai – vai tiešām šī informācija ir tik svarīga, ka tai jāaizpilda aptuveni trešdaļa no visas pirmās lapas?
Lai arī sadaļā Medijos par mums ir atrodams raksts par to, ka partija ir iesniegusi savu kandidātu sarakstu vēlēšanām, šajā lapā mēs šo sarakstu tā arī neatrodam.
9. Progresīvie
Atveram nākamo lapu, un ir patīkami, ka pirms visām ziņām, partiju “galvām”, aicinājumiem ziedot un latviešu rakstu zīmēm, lapas lietotājs tiek informēts par partijas ideoloģiju un ieguvumiem. Kad esam ar šo iepazinušies, virzāmies tālāk uz gaumīgi izkārtotām ziņām ar pamanāmiem virsrakstiem, pietiekoši lielām, kvalitatīvām bildēm.
Jāteic, ka jebkuram lietotājam būtu nepieciešams zināms laiks, lai pierastu pie vertikāli novietotās sadaļu joslas, kas arī ir visai progresīvs variants, bet ne vienmēr tas uzskatāms par veiksmīgāko – acīmredzot partijas mērķauditorija ir jaunieši un visi tie, kas interneta vidē jūtas pavisam brīvi. Bright atzinīgi novērtē kā sadaļu joslā ir noslēpti Twitter un Facebook jaunumi, kas ir ļoti veiksmīgs variants, kā tos iekļaut lapā, nebojājot kopējo dizaina konceptu.
No lapas lietošanas viedokļa neesam sajūsmā par to, ka gan kalendārs, gan sadaļa Skatīties aizved prom uz Facebook – daudzās iestādēs sociālie portāli darba datoros dienas laikā vispār nav pieejami, turklāt vešana prom no mājaslapas nav pareizā taktika.
Kandidātu sarakstu it kā atradām, tas gan ir haotisks un bez iespējas atfiltrēt mūs saistošo Rīgas reģionu, un pēc pogas “lasīt tālāk” nospiešanas, parādās garš visu kandidātu apraksts.
Bright šo lapu novērtē kā mūsdienīgu, ar plusiem un mīnusiem (lasīt – riskiem), atbilst partijas nosaukumam un ir saistoša gan tiem, kas meklē svarīgu informāciju par partiju vai tās kandidātiem, gan tiem, kas vēlas iepazīt jaunas vēsmas šāda tipa organizāciju interneta vietņu noformējumos.
10. Saskaņa
Vieglākais no visiem mājaslapu testiem izrādījās partijai Saskaņa – šai partijai mājaslapas nemaz nav. Visas Google atrastās saites ved uz Facebook lapu. To šajā apskatā nevērtēsim. Zinot, ka tieši šī partija savā kampaņā ir ieguldījusi vislielākos līdzekļus, liekas nesaprotami, kāpēc tie nav novirzīti arī vietnes izstrādei.
11. Zaļo un Zemnieku savienība
Apmeklējot šo lapu – nav šaubu, ka esam ZZS partijas lapā. Pirmais, kas pievērš uzmanību, ir labajā pusē vertikālā virzienā slīdošais baneris, kurā trekniem, sarkaniem burtiem redzams gan partijas saraksta numurs, gan tas, ka šis saraksts sastāv no “saimniekiem savā zemē”. Tas, kas šķiet lietotājam traucējoši, ir iepriekšminētā banera burti, kas ir tik koši sarkani un nesaskan ar visu pārējo lapas dizainu. Tāpat sadaļu josla ir iespiesta lapas galvenē.
Lapa nevar tikt uzskatāma par mūsdienīgu, bet tā vismaz nav pārsātināta ar visāda formāta lieku saturu. Savukārt kalendārs rāda šodienas datumu un iepriekš notikušu pasākumu datumus, bet nav neviena pasākuma nākamajās dienās – tātad nekas nenotiek? Lai arī visām ziņām ir paredzēta vieta arī attēlam, diemžēl tāds pievienots tikai dažām.
Sava īpašā noformējuma dēļ diezgan “izlec” Twitter josla. Lapas kājenē ir taupīta vieta kam īpašam, jo visas izvēlnes, kas lietotājam varētu būt svarīgas un noderīgas, ir stipri saspiestas kopā.
Nevarējām palaist garām oriģinālo drošības kodu pie katra jaunuma komentēšanas iespējām, kas parastam ikdienas lietotājam varētu šķist kā vesels rēbuss (iesakām izmēģināt 😊).
Līdz kandidātu sarakstiem tikām – ar trīs klikšķiem līdz Rīgas reģionam, turklāt iegūtais rezultāts ir saraksts ar 38 cilvēku vārdiem (bez bildēm), par kuriem neko vairāk šajā vietnē uzzināt nevar.
Lai arī lapa ir novecojusi, tā vēl tiek uzturēta un tās tehnisko iespēju robežās aktualizēta ar jaunāko saturu. Lietotājam tā varētu šķist ērta tādēļ, ka šādi lapu izkārtojumi mums ir pieejami jau kopš interneta pirmsākumiem Latvijā, tomēr no lietojamības viedokļa informācijas atlasē – ir daudz, ko uzlabot.
Noslēgumā piedāvājam visu rezultātu apkopojumu vienā tabulā secībā no augstākā uz zemāko vērtējumu. Kā redzams, ne vienmēr kampaņā ieguldīto līdzekļu daudzums liecina arī par visu mārketinga kanālu kvalitatīvu izmantošanu. Bright tests parāda, ka tikai dažas partijas ar savām interneta vietnēm “iet līdzi laikam” un, cienot savus potenciālos vēlētājus, piedāvā tiem ērti uztveramu saturu mūsdienīgā iepakojumā. Diemžēl vairākums partiju apzināti vai neapzināti ignorē nu jau par nepieciešamību mūsdienās uzskatāmo interneta vietnes pielāgošanu lietošanai mobilajās ierīcēs. Aicinām partiju mārketinga cilvēkus tiešām nopietni novērtēt savu darba devēju tēlu digitālajā vidē un piestrādāt pie tā, lai partiju reitingus negatīvi neietekmētu kāds šāds “nepadarīts mājasdarbs”.
Lūk arī rezultātu apkopojums:
Bright izpēti veica laika posmā no 2018. gada 6. līdz 13. septembrim, partiju mājaslapu ekrānšāviņi ir fiksēti 13. septembrī.
Izmantotais avots: